Helt siden 8. klasse hadde Eivind et mål om å gå på Skoleskipet Gann. Her gikk han Vg1 TIF etterfulgt av Vg2 Maritime fag. «Årene på Gann var utrolig lærerike, og det ga meg et godt utgangspunkt til læretida som fulgte etter. I tillegg så fikk jeg venner og bekjente som jeg har kontakt med den dag i dag» sier Eivind. Etter endt skolegang på Gann ventet 2 spennende år som matroslærling.
2 år som fløy av gårde
Eivind ble lærling i Bergen Tankers på olje/kjemikalie tankeren «Bergen Viking». Det var en merkbar overgang å gå fra et miljø med 120 jevnaldre elever og over til et skip bestående av 10 ansatte, med en vesentlig høyere snittalder. Et inkluderende mannskap tok Eivind godt imot og gjorde at han raskt tilpasset seg den nye hverdagen. Gjennom læretiden seilte han opp og ned langs Norges kyst utallige ganger. «Det var en svært lærerik tid med mye kai anløp langs hele kysten, og mye variert praktisk arbeid. Jeg var heldig som ble møtt av et mannskap som var villig til å lære vekk, alt fra overflate behandling og maling, til kranoperasjoner og kystnavigasjon. Ikke minst var det også veldig god stemning om bord, noe som gjorde at de to årene bare fløy av gårde!» forteller Eivind.
Den mest minnerike sommeren
Etter endt læretid gjennomførte Eivind førstegangstjenesten i Sjøforsvaret. Han tjenestegjorde i 9 måneder på Kongeskipet Norge. «Vi seilte gjennom hele sommeren. Jeg kan trygt si at det nok er den mest minnerike sommeren jeg har hatt! Vi var opp og ned langs kysten flere ganger, men også over Atlanterhavet til Toronto i Canada. Etter en uke i Canada satt jeg på flyet hjem». Eivind måtte nemlig få med seg skolestart. Dagen etter at han landet, startet han på Høgskulen på Vestlandet hvor han skulle studere nautikk.
Etter tre år som student og med en bachelorgrad i hånden, startet Eivind som kadett i Altera Infrastructure (tidligere Teekay). Læringskurven var bratt, og det var mye han fikk oppleve. Han synes det var spennende å se havner i Europa, samt å være ute i Nordsjøen i orkan! Etter endt kadett tid gikk det kun noen uker før Eivind fikk jobb som 2. styrmann!
Til Sør-Korea for å hente nytt skip
Som nyansatt 2. styrmann fikk Eivind være med til Sør-Korea for å hente hjem «Tide Spirit» en av Altera sine nye E-shuttle bøyelastere. De ble i Sør-Korea i 4 uker, noe som ble et minne for livet! «Det var mye arbeid med oppfølging av ferdigstillingen, samt at vi forberedte oss på seilasen hjem. Det var utrolig lærerikt, og en lærte fort båten å kjenne. 6 uker etter jeg reiste hjemmefra forlot vi ankringsplassen i Sør-Korea, og satte kursen vestover». De seilte gjennom Kinahavet, stoppet i Singapore for proviant og innom Maldivene for å plukke opp væpnede vakter til å være med gjennom Adenbukta. De var i Yanbu i Saudi-Arabia for å laste diesel til Europa før de seilte gjennom Suezkanalen. Siste stopp for Eivind var Malta. Her reiste han hjem etter nesten 3 måneder vekke. «Men med den gjengen og stemningen som var om bord så ble det en seilas som var full av opplevelser som jeg ikke ville vært foruten! Det ble en minnerik første tur som selvstendig styrmann, 9 år etter jeg gikk om bord på Skoleskipet Gann for første gang».
Jeg anbefaler en maritim karriere til alle jeg møter
«En maritim karriere er en spennende og variert yrkesretning med stadig nye utfordringer, uansett hvilken stilling du har om bord, eller på land. Ønsker du å arbeide på sjøen er det mange forskjellige segment. Alt fra oljerelatert, store bøyelastere og flyterigger til supplyskip og små bunkersbåter. Du har cruise og ferjer for de som liker å arbeide for å gi mennesker opplevelser og frakte de der de vil. Brønnbåt og fiskebåt om du for eksempel har lyst å jobbe med mat, pluss at det finnes mye, mye mer. I tillegg har du også et «hav» av landbaserte jobber. For eksempel i Kystverket, Kartverket, Sjøfartsdirektoratet, rederikontorer og på maritime skoler. Går du lei av noe har du mulighet for å gjøre en endring uten at du nødvendigvis må ta mer utdanning» utdyper Eivind.
Tips til deg som vurderer en maritim karriere
Er du usikker på om en maritim karriere er noe for deg? Eivind har følgende tips å komme med:
Stå på, vær frempå og ta initiativ! Ha et åpent sinn og viktigst av alt, prøv å vær positiv til det meste. På norske skip i dag er det generelt en ganske flat struktur. Som lærling kan du sitte med kapteinen ved middagsbordet. Men, det er likevel viktig å huske at det er et hierarki om bord som en må følge. Det er lurt å innstille seg på at en senior offiser har mer man skulle ha sagt, og har kanskje flere «goder» enn det du har som lærling eller kadett, og det må en akseptere. Gjør du det, så blir både du og de andre om bord tilfreds og det blir et godt arbeidsmiljø. Mitt siste tips er – får du en mulighet som du tenker du har lyst til, grip den! Når du tilbringer mye tid på jobb er det viktig at du gjør noe du har lyst til og trives med, og ikke minst at du er rundt mennesker du trives med! Lykke til!