Min maritime karriere Kristian Bergehaug

«Jeg syntes det virket interessant og utfordrende å jobbe som maskinist. Men det var først og fremst turnusen og muligheten til å jobbe forskjellige steder rundt i verden som gjorde at jeg ville jobbe til sjøs» sier Kristian. «Jeg hadde kun vært en tur på danskebåten, og hadde ingen erfaring fra det maritime før jeg begynte på Vg2 Maritime fag».

Kristian startet som motormannslærling i Rem Offshore på supplybåten «Rem Fortune». Som andreårslærling var han på ankerhåndteringsskipet Normand Drott, som da het Rem Gambler. I hans siste halvår som lærling ble Rem en del av Solstad Offshore. Etter 2 år i lære var det videre på fagskole i Trondheim.

Kadettid i Mexico

«Når jeg skulle søke kadettplass etter fagskolen, fikk jeg plass i Solstad da de ønsket å ta inn tidligere lærlinger. Jeg var kadett om bord på Far Sentinel i Mexico. Dette var første gangen jeg reiste utenfor Europa. Vi lå som hotellskip med over 100 meksikanere om bord og arbeidet med en konstruksjonsbåt i Mexicogolfen. Her møtte jeg en helt annen kultur enn det jeg var vant til, samtidig som varmen også var utfordrende. Allerede før jeg var kommet hjem fra min siste tur som kadett fikk jeg tilbud om fast stilling som 2. maskinist tilbake på Normand Drott hvor jeg var siste del av læretiden min, noe jeg gladelig takket ja til.

En variert arbeidshverdag

Som maskinist jobber Kristian hovedsakelig med vedlikehold av utstyr og maskineri. «Dagene kan være ganske varierte. På en normal dag går jeg en runde i maskinen og ser over trykk og temperaturer for å sjekke at alt er i orden. Deretter venter jobber i vedlikeholdssystemet. Det kan være alt fra å sjekke pumper, oljeprøver eller ventiljustering av motorer. Noen dager kan vi arbeide med reparasjon av utstyr som har blitt skadet eller som er dårlig. Jeg kan også holde på i verkstedet med å lage diverse braketter eller deler. Du vil også møte på problemer som det ikke alltid er så enkelt å finne en løsning på. Det kan kreve en del undersøkelser, hodebry og studering av manualer for å finne en løsning og årsak til problemet. En maskinist må være litt som en potet, kunne brukes til alt» forteller Kristian.

Fordeler og ulemper med turnus

«Her om bord har vi 4 uker turnus, noe som passer meg godt. Det er en fin gjeng om bord, så det å være borte på jobb i 4 uker går fort! Men, man er tross alt borte halve året noe som gjør at man vil gå glipp av en del hjemme som man gjerne skulle vært med på. Dette gjør nok at det er et yrke som ikke passer for alle». Det er både fordeler og ulemper med å jobbe turnus, men for Kristian er fordelene større. Når han har fri, så har han god tid til å gjøre det han vil. Ut å reise, på jakt eller holde på i garasjen. Turnusen har også gitt Kristian mulighet til å ta etterutdannelse samtidig som han har gått i full jobb.

Ta en sjans og prøv!

Til unge som er usikre på om de skal velge den maritime retningen vil Kristian anbefale deg å ta en sjanse og prøve! «Har du mulighet til å være utplassert på båt, bør du ta den muligheten. Det er en god måte å se hvordan det er å jobbe til sjøs og dermed se om dette passer for deg. Vis interesse og vær flink å møt opp, dette gir et godt inntrykk. Pass også på å få med deg en attest. En god attest kan være gull verdt når man skal søke etter læreplass, kadettplass eller jobb».